Jak radzić sobie z Hashimoto? część 1

W przypadku chorób autoimmunologicznych, do których należy Hashimoto bardzo istotnym zjawiskiem są nadwrażliwości na poszczególne składniki lub nietolerancje pokarmowe.
W różnych naukowych publikacjach można znaleźć informacje między innymi na temat nadwrażliwości na gluten ( mieszanina białek zbożowych), białko krowie czy nietolerancję na laktozę ( cukier mleczny ). Musimy jednak spojrzeć na każdy organizm indywidualnie. Bardzo ważną kwestią jest samoobserwacja.
W celu zdiagnozowania jaka jest reakcja naszego organizmu na produkty, które zawierają wyżej wymienione alergeny należy zwrócić uwagę czy podczas ich spożywania między innymi występują takie objawy jak :
– coraz gorsze samopoczucie ,
– wzdęcia, bóle żołądka, biegunki, stany zapalne jelit, wymioty, obrzęki ciała
– problemy ze skórą, zaczerwienienie i krostki w okolicy szyi, uszów, pokrzywka,
– problemy z cerą, m.in. trądzik

Działaniem zmierzającym do ustalenia konkretnej diagnozy, są testy alergiczne z krwi. Dzięki którym można stwierdzić czy występują alergie na dany składnik pokarmowy.
W przypadkach zdiagnozowania nietolerancji naszego organizmu na dany alergen należy zastosować dietę eliminacyjną. W sytuacjach nie zdiagnozowania konkretnego alergenu można zastosować ograniczenia tego produktu w swoim jadłospisie i obserwować czy występują korzystne zmiany, po wprowadzeniu takich ograniczeń .
Proste zamienniki żywieniowe i odpowiednie techniki kulinarne mogą polepszyć Twoje samopoczucie i wpłynąć bardzo korzystnie na Twój układ odpornościowy:
– Jasne , pszenne pieczywo warto zastąpić pieczywem ciemnym: razowe*, żytnie*, graham* , orkiszowe* , jaglane , kukurydziane .
*Mimo zawartości glutenu w pieczywie ciemnym – często zdarza się, że osoby prawidłowo reagują na ten typ pieczywa w przeciwieństwie do pieczywa pszennego.

– Warzywa wzdęciowe typu kapusta, groch, fasola, brokuł, kalafior należy rozdrobnić, zblendować, nie jeść na surowo. Polecamy kremy warzywne, puree warzywne, które są lżejsze dla naszego układu pokarmowego.

Mleko krowie zwykłe można zastąpić mlekiem krowim bez laktozy lub mlekiem roślinnym np. migdałowym*

*Mleko migdałowe domowe – płatki migdałów lub obrane migdały rozgnieść, zalać wodą mineralną i zblendować- naturalne mleko, które sprawi, że Twój koktajl czy jaglanka/ owsianka będą przepyszne.
Produkty fermentacji mlecznej jak: jogurty, sery , twarogi są cennym źródłem pełnowartościowego białka – jednak przy ich eliminacji można zastąpić je również pełnowartościowym, lecz roślinnym białkiem w postaci komosy ryżowej , białka konopnego. Pamiętajmy również o serach kozich, które w sałatkach smakują wybornie.

Przepis na sałatkę z dodatkiem sera koziego
Składniki:
50 g sera koziego
2 garści rukoli
Burak kiszony
Zioła świeże
Odrobinę oliwy do skropienia wierzchu sałatki
prażone pestki dyni

Przygotowanie:
Rukolę przepłukać, położyć na talerzu. Buraki pokroić na małe kawałki, na nie położyć kawałki sera koziego. Całość oprószyć ziołami, pestaki dyni, a następnie skropić oliwą.
SMACZNEGO!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *