Mocne serce, zdrowe naczynia krwionośne- czyli gdzie szukać witamin z grupy B

Trochę teorii…

Homocysteina ( Hcy ) należy do aminokwasów siarkowych, jej prekursorem jest metionina, której źródłem są produkty odzwierzęce. Hcy powstaje w organizmie człowieka na drodze przemian biochemicznych aminokwasu- metioniny.

Podwyższony poziom Hcy we krwi powoduje wzrost ryzyka zachorowalności na: choroby sercowo-naczyniowe, do których należą: niedokrwienie mięśnia sercowego, udar mózgu, zakrzepice żylne oraz choroby neurodegeneracyjne ( Parkinson, Alzheimer ), choroby nowotworowe.

Skąd się biorą niedobory?

Częstą przyczyną wzrostu poziomu homocysteiny we krwi jest niedobór witamin, spowodowany nieprawidłową dietą, w tym wegetariańską, związaną z niedoborem witaminy B12. Dlatego też celem profilaktycznym w przypadku podwyższonego stężenia tego aminokwasu jest właściwa dieta, zawierająca foliany oraz witaminy B6 i B12 oraz ewentualna suplementacja wymienionymi witaminami. 

Wśród produktów żywnościowych w zbilansowanym jadłospisie powinny się znaleźć produkty bogate w foliany: warzywa zielone – szpinak, sałata, brokuły, brukselka, szparagi, kalafior, nać pietruszki oraz wątróbka, mięso drobiowe nieprzetworzone, jaja, produkty fermentacji mlecznej, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, otręby, pomarańcza. Produkty zawierające witaminę B12 są pochodzenia zwierzęcego – podroby, ryby, jaja, produkty mleczne. 

Natomiast w witaminę B6 bogate są: mięso, ryby, ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych, marchew, papryka, brukselka, szpinak, kapusta, banany. 

Odpowiednio zbilansowaną dietą jesteśmy w stanie pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na wymienione witaminy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *