Każdy zna te warzywa, ale czy wiecie, że buraki to skarbnica biologicznie czynnych związków o właściwościach :

  • przeciwzapalnych

  • przeciwnowotworowych

  • przeciwutleniających

  • wzmacniających organizm

Buraki swój kolor, zawdzięczają betalainowym barwnikom, które są wymiataczami wolnych rodników w naszym organizmie (chronią nas m.in. przed starzeniem się). Warzywa te powinny zagościć na talerzach osób, u których zdiagnozowano niedokrwistość (anemię), ponieważ stanowią środek krwiotwórczy, a zawarte w nich substancje mają właściwości przeciwutleniające oraz zwiększają przyswajalność tlenu. Sok z buraka jest zalecany również sportowcom /osobom aktywnym, w szczególności stosujemy go przed intensywnym treningiem – ze względu na obecność w nich azotanów. Związki azotanowe w naszym organizmie przekształcają się do tlenku azotu NO, który wpływa na wydolność fizyczną oraz wytrzymałość.

Dodatkowym atutem tych warzyw jest ich niska cena i dostępność, dlatego możemy korzystać z ich cennych właściwości przez cały rok. Spożywajmy je pod różnymi postaciami : w surówkach, w sałatkach (Carpaccio z buraka), w zupach / kremach, w sokach / koktajlach, w ciastach (Brownie z buraka) i w wielu innych daniach. Warte polecenia są także kiszone buraki, zawierające szczepy bakterii probiotycznych.