Dlaczego czasem jest tak, że ćwiczenia i dieta nie przynoszą zamierzonych efektów ?

 

Bardzo często osoby, które przechodzą na dietę dołączają również ćwiczenia lub odwrotnie- wraz z pójściem na siłownię zaczynamy myśleć o zmianie swojego sposobu odżywiania.

Niestety zdarza się tak, że mimo stosowania się do programów żywieniowych i treningowych efekty są znikome lub w ogóle ich nie ma. Gdzie w takim razie tkwi problem skoro mamy deficyt kaloryczny z żywienia, a podczas wysiłku fizycznego dodatkowo spalamy kalorie?

 

Prawidłowa diagnoza

Problem niestety może być bardziej złożony niż nam się wydaje. Po pierwsze musimy pamiętać, że nasz organizm należy zdiagnozować szczegółowo między innymi pod kątem biochemicznym ( badamy nasz organizm od środka ). Ponieważ często występują różnego typu zaburzenia, do których zaliczamy: stany zapalne, nieodpowiedni poziom cukru we krwi np. glikemia poposiłkowa, problemy związane z nieprawidłowym stężeniem naszych hormonów we krwi ( insuliny, kortyzolu ( hormonu stresu ) hormonów tarczycy, a także przeciwciał przeciwtarczycowych: anty- TPO czy też anty- Tg ). Niestety nieraz mimo zaburzeń nasz organizm nie daje znać, że one występują. Dopiero badania laboratoryjne mogą wskazać czy doszło do stanu patofizjologicznego w naszym organizmie.

Czy ta dieta jest na pewno dla mnie?

Do innych czynników, wpływających na brak efektów- należy również kwestia trzymania się diety oraz częstotliwość ćwiczeń. Należy odpowiedzieć sobie między innymi na pytania : Jak traktujesz zmianę nawyków żywieniowych ? Czy jesteś konsekwentny w trzymaniu się zaleceń? Chcesz szybkich efektów, które w ponad 99 % kończą się efektem jo-jo ? Należy przede wszystkim zrozumieć sens bycia na diecie. Zmiana sposobu żywienia nie przychodzi szybko ani łatwo. Potrzebny jest czas. Stopniowe i trwałe zmiany w sposobie żywienia oraz obserwowanie swojego organizmu, czy te zmiany dobrze na nas wpływają są kluczem do sukcesu.

Czy te ćwiczenia są na pewno dla mnie?

Podobna sytuacja jest z aktywnością. Na początku roku przy postanowieniach noworocznych siłownie pękają w szwach. Po paru miesiącach już ilość osób jest znacznie mniejsza. Jeżeli wprowadzamy aktywność do swojego życia musimy pamiętać, żeby wybrać taki rodzaj ćwiczeń , który nas satysfakcjonuje i który będziemy wykonywać cały czas. Nie katujmy się ćwiczeniami , które nie są dla nas.

Zarówno konsultacja żywieniowa jak i trenerska będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Ponieważ wykwalifikowane osoby ustalą konkretne plany dostosowane do naszego organizmu. Często zdarza się, że ćwiczenia , które stosujemy nie są odpowiednie dla naszego organizmu jak i dla naszej psychiki . Ułożenie odpowiedniego planu treningowego , przynoszącego efekty oraz nasza satysfakcja z jego wykonania będzie strzałem w 10! Róbmy coś co sprawia nam frajdę i radość, a nigdy nie odczujemy zmęczenia i obciążenia, które wpływają na nas destrukcyjnie .

Psychika

Musimy także zwrócić uwagę na kwestie przetrenowania , która ma bardzo duży wpływ na wyniki na wadze. W wyniku przetrenowania nasz organizm nie funkcjonuje prawidłowo, dochodzi do mikrourazów, bólu, opuchlizny ciała, zatrzymania wody, problemów ze spaniem czy też powstawanie zmian zapalnych, które utrudniają spadek wagi. Warto pamiętać o tym, żeby nie dopuścić do takiego stanu . Oprócz naszego stanu fizjologicznego bardzo ważna jest nasza psychika. Jeżeli nie jesteś cierpliwy w dojściu do upragnionego celu , często rezygnujemy już na początku swojej drogi zmiany. Dlatego ważną kwestią jest nasze nastawienie do zmiany. Nie możesz traktować diety czy aktywności jako przymus ani także robić czegoś dla innych . To Ty musisz być gotowa/ y na swoją zmianę – psychologiczną i wizualną. Nie bądź dla siebie katem, tylko przyjacielem . Rób to co wpływa bardzo pozytywnie na Twój organizm ale także umysł, a nie to co doprowadza do Twojego niezadowolenia i frustracji.

Niech zmiana będzie drogą, po której chcesz iść z pełnym przekonaniem a nie celem samym w sobie!