Herbata ekspresowa połamana jest na drobne kawałki  a jej powierzchnia parzenia jest znacznie większa niż herbaty liściastej, tym samym zaparza się znacznie szybciej. Niestety tak duże rozdrobienie powoduje iż wonne olejki eteryczne szybciej ulatniają się już w opakowaniu z połamanych listków, pozostawiając jedynie intensywny smak i kolor. To zasługa garbników, taniny i katechin. Jest w niej natomiast znacznie mniej substancji przeciwutleniających, chroniących nas przed procesami nowotworowymi.

Herbata liściasta (liściowa) składa się z całych niepołamanych liści. W jej najlepszych odmianach zbierana jest często  z samych wierzchołków krzewów herbacianych. Natomiast herbata torebkowa składa się najczęściej z niskiej jakości herbaty typu Fannings oraz Dust (pył). Często stanowi po prostu pozostałości po herbatach liściastych najwyższej jakości, jest to niejako “odpad” zsypywany do torebek.

Herbata liściasta dzięki zapewnieniu jej odpowiedniej przestrzeni w zaparzanym naczyniu roztacza przed nami pełnię aromatów. Oddaje wiele witamin, minerałów, zapachów z liści. Herbata ekspresowa parzy się na niewielkiej przestrzeni, ograniczonej przez wielkość torebki.

Na rynku herbaty obserwuje się pozytywny trend do umieszczania w torebkach coraz to większych kawałków połamanych liści, choć często są one zmieszane ze zdrewniałymi łodyżkami- które to nie przekazują do naparu żadnych właściwości aromatycznych czy zdrowotnych, a są po prostu tanim wypełnieniem torebki.

Niektórzy producenci zwiększają także wielkości torebek i zmieniają kształt na bardziej “przestrzenny” co pozwala na lepsze uwalnianie się wszystkich właściwości herbaty. Niestety tutaj również jest pewien haczyk- torebki używane do produkcji są najczęściej z plastiku.

Herbaty torebkowe często mają jeden wystandaryzowany smak, ponieważ stanowią mieszaninę herbat z całego świata. Ich produkcja podporządkowana jest jednemu celowi- osiągnięciu jak najniższej ceny. Natomiast herbata liściowa może różnić się walorami smakowymi nawet w obrębie tego samego rodzaju- zależy to np. od regionu zbioru czy też pory roku.

Niezależnie od tego jaką herbatę wybierzemy, czerpmy z jej prozdrowotnych właściwości każdego dnia. Pamiętajmy jednak, by nie spożywać jej bezpośrednio do posiłku, ponieważ zawarte w niej substancje mogą utrudniać wchłanianie się minerałów z pożywienia. Najlepiej delektować się herbatą około jedną godzinę po posiłku. Pamiętajmy również, że intensywny napar herbaciany zawiera dużą ilość teiny, która może działać na  nas pobudzająco.