Przesilenie wiosenne, wyczerpanie, zmęczenie, osłabienie organizmu mogą być związane z niedoborami m.in. serotoniny tzw. hormonu szczęścia. Brak słońca dodatkowo pogłębia deficyt serotoniny, która wpływa na nasz nastrój, sen, procesy zapamiętywania czy też ból . Wytwarzana jest ona z tryptofanu – aminokwasu egzogennego, który nie jest produkowany przez nasz organizm, więc musi być dostarczany wraz z pożywieniem lub z suplementacją.

Stresogenny tryb życia oraz niezdrowe nawyki żywieniowe powodują niedobór w organizmie tryptofanu, co może skutkować spadkiem naszego nastroju, a w konsekwencji stanami depresyjnymi. Dlatego tak ważne jest, aby w naszym jadłospisie znalazły się produkty zawierające ten aminokwas. Tryptofan występuje zarówno w produktach zwierzęcych jak i roślinnych. Oto lista tych produktów: pestki dyni, słonecznika, nasiona sezamu, orzechy, siemię lniane, awokado, kakao, brokuły, kalafior, szpinak, płatki owsiane, banany, ryby: tuńczyk, pstrąg, dorsz czy też łosoś , mięso drobiowe, ser mozarella, ser żółty, mleko .

Innymi związkami są witaminy z grupy B oraz magnez, które także wpływają korzystnie na nasz układ nerwowy. Dlatego nie może ich zabraknąć na co dzień w naszym menu. Do produktów spożywczych, które zawierają te związki zaliczamy m.in. : orzechy, pestki nasion, płatki owsiane, jaja i nabiał, drób, ryby : makrela, sardynka, łosoś, wątróbka, szpinak, warzywa strączkowe: fasola, groch, kakao, gorzka czekolada, kasze .

*** W przypadkach dużych deficytów wymienionych związków zalecana jest odpowiednia suplementacja. Nie zapominajmy także, że najlepszą formą przyswajalności magnezu są jego sole organiczne jak cytrynian czy mleczan – dlatego kupując w aptece suplement warto zwrócić uwagę na jego skład. Tlenek magnezu jest gorzej przyswajalny, ze względu na jego słabą rozpuszczalność. Ciekawostką jest także fakt, że magnez jest wchłaniany nie tylko drogą wewnętrzną przez nasz organizm, ale także zewnętrzną- przez skórę. Dlatego też zalecane są kąpiele w solach magnezowych.