Rozdrobnienie

Herbata ekspresowa połamana jest na drobne kawałki  a jej powierzchnia parzenia jest znacznie większa niż herbaty liściastej, tym samym zaparza się znacznie szybciej. Niestety tak duże rozdrobienie powoduje iż wonne olejki eteryczne szybciej ulatniają się już w opakowaniu z połamanych listków, pozostawiając jedynie intensywny smak i kolor. To zasługa garbników, taniny i katechin. Jest w niej natomiast znacznie mniej substancji przeciwutleniających, chroniących nas przed procesami nowotworowymi.

Herbata liściasta (liściowa) składa się z całych niepołamanych liści. W jej najlepszych odmianach zbierana jest często  z samych wierzchołków krzewów herbacianych. Natomiast herbata torebkowa składa się najczęściej z niskiej jakości herbaty typu Fannings oraz Dust (pył). Często stanowi po prostu pozostałości po herbatach liściastych najwyższej jakości, jest to niejako “odpad” zsypywany do torebek.

Torebki z herbatą

Herbata liściasta dzięki zapewnieniu jej odpowiedniej przestrzeni w zaparzanym naczyniu roztacza przed nami pełnię aromatów. Oddaje wiele witamin, minerałów, zapachów z liści. Herbata ekspresowa parzy się na niewielkiej przestrzeni, ograniczonej przez wielkość torebki.

Na rynku herbaty obserwuje się pozytywny trend do umieszczania w torebkach coraz to większych kawałków połamanych liści, choć często są one zmieszane ze zdrewniałymi łodyżkami- które to nie przekazują do naparu żadnych właściwości aromatycznych czy zdrowotnych, a są po prostu tanim wypełnieniem torebki.

Niektórzy producenci zwiększają także wielkości torebek i zmieniają kształt na bardziej “przestrzenny” co pozwala na lepsze uwalnianie się wszystkich właściwości herbaty. Niestety tutaj również jest pewien haczyk- torebki używane do produkcji są najczęściej z plastiku.

Nie(powtarzalny) smak

Herbaty torebkowe często mają jeden wystandaryzowany smak, ponieważ stanowią mieszaninę herbat z całego świata. Ich produkcja podporządkowana jest jednemu celowi- osiągnięciu jak najniższej ceny. Natomiast herbata liściowa może różnić się walorami smakowymi nawet w obrębie tego samego rodzaju- zależy to np. od regionu zbioru czy też pory roku.

Niezależnie od tego jaką herbatę wybierzemy, czerpmy z jej prozdrowotnych właściwości każdego dnia. Pamiętajmy jednak, by nie spożywać jej bezpośrednio do posiłku, ponieważ zawarte w niej substancje mogą utrudniać wchłanianie się minerałów z pożywienia. Najlepiej delektować się herbatą około jedną godzinę po posiłku. Pamiętajmy również, że intensywny napar herbaciany zawiera dużą ilość teiny, która może działać na  nas pobudzająco.