Owoce świeże :

– mniej kaloryczne (większa zawartość wody) np. 100 g moreli to tylko 50 kcal

– więcej witamin (w szczególności wit. C!) i minerałów

– naturalne, nieprzetworzone

– gorsze w przechowywaniu, mniej trwałe (bo świeże!)

Owoce suszone:

– większa kaloryczność (mniejsza zawartość wody) np. 100 g moreli suszonej to aż 300 kcal

– mniej witamin ( starty podczas suszenia)

– mogą zawierać konserwanty ( siarczany , tlenek siarki)

– dodatkowa ilość cukru lub oleju roślinnego, a nawet talk

– łatwe w przechowywaniu

Owoce suszone mogą stanowić alternatywę owoców świeżych w szczególności w porach roku, w których dany owoc nie jest dostępny. Mają zarówno wady jak i zalety . Dlatego należy czytać składy etykiet i spożywać je w odpowiednich ilościach i w odpowiednich porach.

Ze względu na ich kilkukrotnie większą kaloryczność: mogą pojawiać się w naszym jadłospisie, ale w mniejszej ilości (nie mówimy tu o wysokoenergetycznych jadłospisach) lub mogą być stosowane w konkretnym celu np. w menu osób aktywnych. Posiadają skoncentrowaną zawartość łatwo przyswajalnych cukrów (glukoza, fruktoza). Mogą zawierać w swoim składzie związki siarki (siarczyny czy tlenek siarki SO2) oraz dodatkową ilość cukru (syrop glukozowo- fruktozowy), oleju roślinnego a nawet talku (zapobiega to sklejaniu). Zawierają mniejsze ilości witamin w porównaniu do owoców świeżych, ze względu na proces suszenia- w szczególności tracą witaminę C, która utlenia się.

Mogą stanowić dodatek do przekąsek, koktajli, deserów, ale należy zwrócić uwagę na ich skład i ich źródło. Unikajmy owoców kandyzowanych i źle przechowywanych owoców suszonych, o złym składzie!