Witamina D – witamina słońca

Aż 80 % witaminy D Twój organizm czerpie z syntezy przez skórę przy udziale promieni słonecznych. Problem jest w tym, że w naszej strefie kontynentalnej nie mamy słońca przez cały rok. Dlatego powinniśmy ją suplementować obowiązkowo od września do kwietnia*, w szczególności nasze dzieci. Osoby z zaburzeniami tarczycy powinny ją suplementować przez cały rok, ale w zmiennej dawce. W stanach wyczerpania organizmu, przy spadkach nastroju, w depresjach nie powinniśmy również o niej zapominać.

Standardowa dawka to 2000 j.m. Godna polecenia jest witamina D3 – w postaci leku Vigantol, a także preparaty płynne witaminy D3 (witamina D3 w kroplach). Pamiętajmy również o bardzo ważnej zasadzie, jeśli przyjmujemy witaminę D3 w kapsułkach to zażywamy ją do posiłku lub popijamy ją wodą z dodatkiem odrobiny oleju. Witamina D3 należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego odpowiedni jej sposób podania wpływa na jej przyswajalność w organizmie. Oczywiście ilość dawki najlepiej ustalić poprzez wykonanie badań laboratoryjnych- parametru 25(OH) D .

Funkcje witaminy D:

  • reguluje gospodarkę wapniowo- fosforową w organizmie
  • niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego
  • wpływa na wydolność nerwowo- mięśniową
  • wzmacnia nasz układ odpornościowy
  • redukuje stany zapalne
  • działa antydepresyjnie
  • wpływa na gospodarkę cukrowo-insulinową

wpływa na pracę układu hormonalnego m.in. ma wpływ na poziom testosteronu

Produkty żywnościowe, w których znajdziemy witaminę D: mleko , nabiał, jaja , masło, ryby : łosoś niehodowlany, węgorz świeży , sardynka oraz w słynnym tranie występuje witamina słońca.

* Osoby bez zaburzeń zdrowotnych